CHAPTER 1
Josèfa Ntjam        조세파 응잠




Quantum Mecanic, 2020, 7 min
ⓒ Courtesy of the artist, Ateliers Médicis, Clichy-sous-Bois, and NıCOLETTı, London 


Josèfa Ntjam is an artist, performer, and writer exploring concepts of fluidity through biology, African mythologies, and sci-fi. In 2020, she was commissioned to create Quantum Mecanic, a film which problematizes the notion of time. Ntjam questions its interpretation in quantum physics and the shift in its apprehension following the period of isolation caused by Covid-19. The film initially unfolds within a linear timeline but is soon disrupted as its main character rejects the idea of T time. Inspired by Heisenberg’s uncertainty principle – a theory demonstrating the impossibility to calculate two properties of the same particle simultaneously –, Ntjam’s work conjures up an undulating time in which it becomes impossible to determine the position of the character. Embracing a system of probability divergent to that of classical physics, it displays a time that accumulates in layers; infinitely stretching out.

조세파 응잠은 생물학, 아프리카 신화, 공상과학을 통해 유동성의 개념을 탐구하는 예술가이자 퍼포머, 작가이다. 2020년, 그녀는 시간의 개념을 다루는 영화 <양자역학> 제작을 의뢰받았다. 이 작품에서 응잠은 양자 물리학의 시간 개념과 코로나19 이후 변화된 고립된 시간에 대한 인식을 질문한다. 영화는 처음에는 선형적인 타임라인을 따라 전개되지만, 주인공이 T 시간의 개념을 거부하면서 혼란에 빠진다. 그녀는 ‘불확정성 원리’에서 영감을 받아, 한 입자의 두 가지 속성을 동시에 측정할 수 없다는 이론을 바탕으로 주인공의 위치를 알 수 없게 만드는 파동치는 시간을 구현한다. 또한, 고전 물리학과는 다른 확률적 체계를 수용하며, 시간이 무한히 겹겹이 쌓이는 모습을 시각적으로 표현한다.

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