CHAPTER 5
Laura Grisi       라우라 그리시



The Measuring of Time, 1969, 6 min
ⓒ Courtesy of the artist 


In this 16mm film, Grisi embarks on the incommensurable gesture of counting grains of sand in the desert. This repetitive task, with neither a beginning nor an end, becomes the marker of an infinite action beyond time. Describing her process, the artist said: “This endless, repetitive gesture was emphasized in a film shot in a single spiral sequence, beginning with a close-up of the hands counting the grains of sand and expanding outward to reveal the figure performing the action.” The grainy black and white of the film and the rotational movement of the filmmaker conjure up a galaxy, at the heart of which the artist is sited. Upon her inclusion in the Venice Biennale in 2022, art historian Stefano Mudu summarized Grisi’s filmic practice: “the body feels attuned with energies that alternate between physical and intimate, scientific and spiritual”.

본 16mm 영상 작품에서 작가는 사막에서 모래알을 세는 형언하기 어려운 행위를 선보인다. 정확한 시작도 끝도 없는 이 무한히 반복되는 동작은 시간을 초월한 무한적인 행위를 표현한다. 작가는 본 영상의 작업 과정에 대해 “끊임없이 반복되는 이 동작은 하나의 나선형 시퀀스로 촬영되어, 촬영 방식에서도 반복적인 행위성을 강조하고자 한 것입니다. 모래알을 세는 손의 클로즈업 화면에서 시작하여 점차 줌 아웃하며 동작을 수행하는 인물의 모습까지 화면에 담았습니다.”라고 설명한다. 16mm 필름 특유의 거친 흑백 화면과 회전하는 카메라의 움직임은 마치 은하계를 연상시키며, 그 중심에 작가가 위치하고 있다. 미술사학자 스테파노 무두는 2022년 베니스 비엔날레에서 그리시의 영화 작업 방식을 다음과 같이 요약했다: “촬영자의 신체는 육체적인 것과 친밀한 것, 과학적인 것과 영적인 것을 번갈아 가며 에너지로 조율된 느낌을 줍니다.” 

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