CHAPTER 4
Zheng Bo       정  보



Pteridophilia I, 2016, 17 min
ⓒ Courtesy of the artist


Connecting queer plants and queer people, Pteridophilia I pushes the boundaries of sexuality and love to incorporate the natural world. Zheng Bo’s work is informed by queer ecology, a practice of stepping away and beyond binaries – for example, human and non-human, or natural and unnatural. Instead, he situates both communities of people and plants as subjects in his films, depicting scenes of physical intimacy, while destabilizing gender categories. The film raises questions about human’s conquest over land, often historically undertaken from the position of white, male, heteronormative power.

퀴어한 식물과 퀴어 사람을 연결하는 <테리도필리아 I>는 섹슈얼리티와 사랑의 경계를 허물고 자연 세계를 통합한다. 인간과 비인간, 자연과 비자연 등 이분법적 구분을 넘어서는 퀴어 생태학에서 영감을 얻었다. 대신, 그는 영화에서 사람과 식물의 공동체를 모두 피사체로 설정하여 육체적 친밀감의 장면을 묘사하는 동시에 성별 범주를 불안정하게 만든다. 이 영화는 역사적으로 백인 남성의 이성애적 권력의 입장에서 이루어진 인간의 토지 정복에 대한 의문을 제기한다.  

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